Wat is Trial

Trial is een tak van motorsport waarbij het er om gaat een aantal hindernissen te nemen zonder de grond of de hindernis met de voet te raken. De naam is afgeleid van to try (proberen, beproeven).

Zoals gezegd is het dus de bedoeling een hindernissenparcours af te leggen zonder met de voeten aan de grond te komen. Op hoog nivo kunnen deze hindernissen indrukwekkende, meer dan manshoge voorwerpen zijn zoals kolossale boomstammen, rotsblokken, vrachtwagens, stapels pallets en nog veel meer. De doorsnee trialist zal zich over het algemeen echter met wat minder spectaculaire hindernissen bezig houden en zich beperken tot het proberen foutloos te rijden van een non-stop zonder al te grote of gevaarlijke obstakels.

De draaicirkel van een trialmotor is zo klein dat de motor om zijn eigen achteras heen kan rijden zonder dat het achterwiel van zijn plaats komt.

Bekijk hier enkele “Trial Filmpjes” die een goed beeld geven van deze motorsport.

  • Zappsport reportage met “onze eigen” Chantal Barten tijdens de NK Jeugd wedstrijd Sleen 2014

  • MotoMe aflevering, “Is Trial rijden een leuke hobby?”

  • TCA Trial Demonstratie Orderbos 2013

  • TCA Trial Demonstratie Dag van Aerdt 2015

  • Het Klokhuis Aflevering “Trial” Deel 1

Het Klokhuis Aflevering “Trial” Deel 2

Meest bekende trial motormerken zijn:

  • Gas Gas
  • Montesa \ Honda
  • Sherco
  • Beta
  • Ossa
  • Greeves
  • Scorpa
  • Xispa
  • JotaGas
  • Oset

 

Steeds vaker zien wij de zogenaamde “kleine wielen”, dit zijn de trialmotoren voor de allerkleinsten. Al vanaf een jaar of 5/6 kunnen de kleintjes prima meerijden op een elecktrische trialmotor nu voornamelijk van het merk Oset. De jeugd is de toekomst van trial en ze kunnen er niet vroeg genoeg mee beginnen, hier vindt u een fimpje van de Engelse Oset Cup

Voor al deze merken kunt u in Nederland bij diverse merken Dealers terecht maar ook particulier staan er bij de diverse aanbieding sites voldoende betaalbare trialmotoren die een laagdrempelige instap in de trialsport betekenen.

Bent u nieuw in deze materie dan kunt u eens uw licht opsteken bij een trialclub zoals TC Apeldoorn, omdat de trial wereld relatief klein is kent “iedereen – iedereen” en kunt u een prima koopadvies krijgen.

Enkele decennia geleden waren het voornamelijk Britse eencilinders die de dienst uitmaakten de zgn. Pré 65 motoren. Deze motorfietsen zijn speciaal ontworpen voor de trialsport.

De Trialmotor kenmerkt zich door zijn minimale ontwerp welke in het midden diep doorzakt terwijl hij zeer hoog op zijn veerpoten staat. Zo is er nauwelijks sprake van een zadel en lijkt het vooral een motorblokje op wielen te zijn. Het benzinetankje heeft vaak maar een inhoud van 1 of 1.5 liter, ruim voldoende voor een complete wedstrijd.

Veel vermogen hebben de motoren niet, 17 pk is al heel veel. Maar alles draait hierbij om een zeer groot koppel die de motor erg sterk maakt. Ook moet een trialmotor zeer goed stationair kunnen lopen en blijven lopen. Het zijn ook geen zware motoren en meestal tweetakt motoren. De cilinderinhoud is verdeeld in 50 en 80 cc voor de jeugd en 125, 250 of 350 cc voor volwassenen. Wedstrijden worden niet per cilinderinhoud gereden zoals bij motorracen en motorcross heel gewoon is. Sommige merken kunnen dus ook 300 cc hebben of 280 cc. Een trialmotor boven de 350 cc is vrij zeldzaam. In de praktijk blijkt dat ze dan al snel te zwaar en te sterk worden waardoor de kracht van de motor niet meer goed te doseren is, een heel belangrijk punt in de trialsport.

Trial op het hoogste nivo is pure acrobatiek en bepaald niet eenvoudig. Over het algemeen kan worden gesteld dat de rijder over een zeer goed evenwichtsgevoel dient te beschikken of moet dit na jaren van training ontwikkelen.

Het grote voordeel is dat kinderen al op jonge leeftijd kunnen beginnen op lichte en kleine trial motoren maar ook op speciale trial fietsen. Ook het nivo van de wedstrijden is aangepast aan het nivo van de rijder.

Een wedstrijd bestaat uit een aantal zogenaamde non-stop’s. Deze moeten van begin tot einde worden afgelegd zonder dat de grond met iets anders dan de banden wordt geraakt. Een voetje aan de grond is uit den boze en levert een strafpunt op. Ook moet de motor een voorwaartse richting blijven aanhouden. Stilstaan – een soort sur-place – is niet toegestaan en achteruitrijden dus ook niet. Er kunnen op verschillende manieren het maximale aantal van vijf strafpunten worden behaalt zoals achteruitrijden, de verkeerde route in een non-stop rijden, over het afzet lint de non-stop uitrijden met twee voeten aan één zijde van de motor terecht komen etc. Voor een compleet overzicht is er een Trial reglement van de KNMV beschikbaar op deze site. Wie aan het eind van de wedstrijd het minste aantal strafpunten heeft behaald mag zich winnaar noemen.

Er zijn twee Nederlands Kampioenschappen met diverse klassen die elk door hun eigen kleur poortjes (pijlen) rijden:

  • Inters (Geel spoor)
  • Nationalen (Rood spoor)
  • Sportklasse A (Blauw spoor)
  • Sportklasse B (Wit spoor)
  • Instapklasse (Vrij spoor)

 

Jeugdklassen

  • Kampioensklasse (Geel spoor)
  • Juniorenklasse (Rood spoor)
  • Aspirantenklasse (Blauw spoor)
  • Pupillenklasse (Wit spoor)
  • Kabouterklasse (Vrij spoor)

 

Voorbeelden van soorten wedstrijden:

Anglo-Dutch Reliability Trial: Vierdaagse betrouwbaarheidsrit die door samenwerking van de Britse en Nederlandse motorindustrie werd opgezet om de betrouwbaarheid van de motorfietsen aan te tonen. Daar hadden vooral de Britten belangrijk, want de motorblokken die in Nederland werden gebruikt waren vrijwel uitsluitend van Britse afkomst. De eerste rit werd in 1912 verreden, de tweede in 1913 en toen maakte de Eerste Wereldoorlog voorlopig een einde aan de pret. Pas in 1989 werd de rit in ere hersteld. De rit wordt om de twee jaar om en om in Nederland en Engeland verreden en staat open voor motorfietsen van vóór 1915, ook uit andere landen.

Indoor trial: Trialwedstrijd die in een hal wordt verreden. Bij indoor trial worden uitsluitend kunstmatige hindernissen gebruikt. Daardoor meestal spectaculairder dan gewone trial. De eerste van Nederland werd in 1975 in Arnhem gereden, helaas organiseerd Trial Club Arnhem vanaf 2005 geen indoor trial meer.

Plonkers Trial (Plonkers Pleasure Trial): Sinds ca. 1982 georganiseerde wedstrijd voor eigenaren van veteraan-trialmotoren. Deze wedstrijd telt mee voor de Pré 65 Euro Cup.

Pre-65 Scottish Six Days Trial: The first ISDT, International Six-Days Trial took place in Carlisle in Great Britain exactly, in 1913. This kind of competitions immediately collected the interest of the public but until 1950, it was marked out by mostly “street-like” ways even if considering their very bad conditions. The choice of this kind of distances is the fruit of one aware economic and advertising strategy: already at that time the great firms proposed standard models whose merits and defects were estimated by a public who used them daily whether he liked it or not on the same distances of the ISDT.

Reliability Trial: Combinatie van betrouwbaarheidsrit en trial, eigenlijk meer een enduro wedstrijd, waar evenwel echt trialstukken in zitten. Wordt ook gereden met trialmotoren.

Scott-trial: Wedstrijd die ontstond toen de testrijders van de Scott motorenfabriek in hun testroute (to try = proberen, testen) steeds moeilijkere hindernissen gingen inbouwen. Hieruit ontstond de trial, evenals de speedtrial, de voorloper van enduro

Clubtrials: Iedere trialclub organiseert clubtrials die gewoonlijk 1 x per maand worden verreden.
Regiowedstrijden: Deze wedstrijden worden in door de KNMV landelijk vastgestelde regio’s door clubs per toerbeurt georganiseerd.

ONK/NKJ: Dit zijn de (Open) Nederlandse Kampioenschappen, deze wedstrijden van landelijk nivo worden onder supervisie van de KNMV door geselecteerde Nederlandse clubs georganiseerd.

Bekijk hier enkele “Trial Filmpjes” die een goed beeld geven van deze motorsport.