Wat is Trial
Trial is een tak van motorsport waarbij het er om gaat een aantal hindernissen te nemen zonder de grond of de hindernis met de voet te raken. Het draait hierbij dus vooral om balans en behendigheid. De naam is afgeleid van to try (proberen, beproeven).
Zoals gezegd is het dus de bedoeling een hindernissenparcours, een zogenaamde non-stop, af te leggen zonder met de voeten aan de grond te komen. Bij deze non-stops wordt veelal gebruikt gemaakt van voorwerpen zoals boomstammen, rotsblokken, betonblokken/buizen en nog veel meer. Op laag niveau is het veelal stuurwerk zonder al te veel obstakels. Naarmate het niveau stijgt zal men ook meer obstakels tegen komen. Bij wedstrijden is de indeling dan ook naar moeilijkheidsniveau.
Een wedstrijd bestaat uit een aantal non-stop's die meestal 4 keer (4 rondes) verreden moeten worden. Het draait bij wedstrijden erom wie het minste aantal strafpunten haalt. Strafpunten behaal je door een voet te zetten of op een andere manier steun te zoeken. Rijd je een non-stop foutloos dan krijg je geen strafpunten. Je kunt in een non-stop maximaal 5 strafpunten halen. Een 5 staat ook wel voor een mislukking en dat kan op verschillende manieren gebeuren. Bijvoorbeeld door een val, achteruit rijden, een verkeerde route rijden of de afzetting kapot te rijden. Op de pagina met reglementen vind je het gehele trialreglement terug.
Bij de verschillende trialclubs in Nederland heb je clubwedstrijden en er is een Open Nederlands Kampioenschap (voor de volwassenen) en het Nederlands Kampioenschap Jeugd (t/m 16 jaar). Daarnaast zijn er ook nog wedstrijden van Classic Trial Nederland voor klassieke trialmotoren.
De Trialmotor kenmerkt zich door zijn minimale ontwerp en is licht van gewicht. Hij is voorzien van goede vering n staat. Er is er nauwelijks sprake van een zadel omdat je staand de meeste controle hebt. Het benzinetankje heeft vaak maar een inhoud van 1 à 2 liter en dat is ruim voldoende voor een paar uur speelplezier. Veel vermogen hebben de motoren niet, 17 pk is al heel veel. Maar alles draait om een zeer groot koppel die de motor erg sterk maakt. De kleinere motoren voor de jeugd beginnen bij 50 cc (tweetakt). De volwassen versies hebben vaak 250 of 300 cc (zowel tweetakt als viertakt). Ook elektrische trialmotoren maken de laatste jaren hun opmars.
Bekende trialmotormerken zijn: Montesa, Sherco, GasGas, Beta, Scorpa, TRS, Vertigo, EM en Mecatecno.
Bij de zogenaamde classic trials kom je echt van alles tegen. Van de echte Pré-65's zoals BSA, Triumph en Norton tot en met de twin-shocks uit de jaren zeventig en tachtig van Honda, Yamaha en Montesa.
Voor de jeugd zijn er speciale trialmotoren met kleinere wielen. Al vanaf een jaar of 5/6 kunnen de kleintjes al prima mee doen. Ook kunnen ze een eerste opstap doen in Ze kunnen er niet vroeg genoeg mee beginnen!
Voor de aankoop van een trialmotor kun je terecht bij de verschillende dealers in Nederland. Maar uiteraard ook via de tweedehandsmarkt kun je je trialcarrière laagdrempelig beginnen.
Bent u nieuw in de wereld van de trialsport? Kom dan eens kijken bij een trialclub zoals TCA voor meer informatie.
Hieronder nog wat video's die een goed beeld geven van deze motorsport.
MotoMe-aflevering "Trial rijden met Alex van den Broek":
Trialdemonstratie TCA tijdens de Dag van Aerdt:
Jeugdrijder Chantal bij ZappSport:
Trialdemonstratie TCA Orderbos Apeldoorn: